МАРКО МАРКОВ. ПАМЕТТА НА ОБРАЗА

Галерия „Васка Емануилова“ отбелязва 130-тата годишнина от рождението на скулптора Марко Марков (1889– 1966). Изложбата с избрани произведения създадени през първата половина на ХХ в. насочва вниманието към изкуството на портрета и на монументалната фигура в творчеството на скулптора.

Марко Марков е създател на емблематичния паметник на „Патриарх Евтимий“ и фигурата на Александър Стамболийски, които са важна част от културното лице на столицата ни. Въпреки това за този скулптор е известно малко и творчеството му не е популярно. Последната изложба на негови творби е през 1981 г. Освен на факта, че повечето му произведения са изгубени през войната, забравата се дължи и на неговия стремеж към перфектната форма, който го кара да унищожава своите произведения, в които намира недостатък.

По време на следването на Марко Марков в Париж през 1920-те, в ателието на Бурдел, там по същото време учат Алберто Джакомети и Жермен Ришие. Завръщайки се обратно в България той е единственият автор, пренесъл известни влияния на значими европейски течения в скулптурата като нео-барок и сюрреализъм, на чиито фон се разгръща авангарда и чиято историческа тежест днес е под въпрос. Автори като Майол, Деспио и Бурдел се оценяват по безсмъртната красота на техните произведения, а тук творчеството на Марков може да се разглежда във връзка с неокласическите постановки на изкуството на тоталитаризма.

Съществена е преподавателската дейност на Марко Марков в Художествената академия и може да се каже, че той възпитава голяма част от творците от следващите поколения, някои от които са активни до днес.По-младите негови съвременници като Васка Емануилова и Мара Георгиева също са силно повлияни от неговото творчество.

Настоящата експозиция включва 18 произведения от фонда на Софийска градска художествена галерия, Националната галерия, Художествена галерия „Илия Бешков“ Плевен и частни колекции. Част от нея е посветена на паметника „Патриарх Евтимий“ открит през 1939 г.

Етюд за паметника на Патриарх Евтимий, 1936

Ема, 1927

В ателието, 1960-те