СРЕЩИ В ПАРИЖ . ВАСКА ЕМАНУИЛОВА И ГРАДА НА ИЗКУСТВОТО ПРЕЗ 1939

Изложбата „Срещи в Париж“ се фокусира върху една важна тема, която неизказано, но категорично ръководи тенденциите в българското изкуство от втората половина на ХХ в. За българските творци имагинерният Париж е въплъщение на „възжеланата“ европейска модерност, търсеща опора в наследството на античността, колебаеща се между авангарда и традиционализма. През лятото на 1939 г. в тримилионния световен културен център се среща голяма група български специализанти, т.нар. „българска колония“. Сред тях е и Васка Емануилова, за чието пътуване съдейства първият секретар на Френската легация в София, Жан Белен. Заедно с Ненко Балкански, Иван Фунев, Илия Бешков, Ангел Вълчанов, Кирил Кръстев, Асен Разцветников, Васил Гачев и много други тя посещава музеи, катедрали, архитектурни паметници в Париж и околностите, в неделните екскурзии разглежда замъците по поречието на Лоара, общува с отдавна живеещите във Франция Георги Бакърджиев, Георги Попов (Джон), Жорж Папазов. За нея това е първото и последно напускане на родината и видяното през тези месеци има огромно значение за развитието ѝ като скулптор. Малко преди немската окупация на Париж, Васка Емануилова се връща в България и от този момент е най-известната и продуктивна българска жена скулптор. Изложбата дава възможност за бъдещо изследване, а повод за нея е неиздаден ръкопис на Васка Емануилова, в който тя описва пътуването си и перипетиите при връщането в родината. Експонирани са 42 произведения (скулптура, рисунки и живопис) на автори, пребивавали в Париж през 1930-те или свързани с „парижкия дух“ – Ненко Балкански, Георги Попов (Джон), Донка Константинова, Илия Бешков. Особен интерес представлява непоказван досега цикъл рисунки, илюстрации на Илия Бешков към книгата „Париж, роман-хроника“ на Тодор Генов. Заедно с други, непоказвани до момента произведения на Васка Емануилова от фонда на галерията и частни колекции са включени и бележниците, в които тя скицира своите впечатления от парижките музеи. Експозицията се осъществява в партньорство с Държавна агенция „Архиви“ и Френския институт в България и с подкрепата на Националната художествена галерия, Художествена галерия „Христо Цокев“ – Габрово, Художествена галерия „Димитър Добрович“ – Сливен, Художествена галерия – Казанлък и частни колекции. Екип на изложбата: Галина Декова, Евгения Христова

Жена в черно, 1933 г.

Рисунка от Лувъра, 1939, хартия, молив

Парижки прозорец,1940 г.

Снимка. Париж, 1933 г.

Портрет на мадам Белен, 1936, теракота